Monday, March 31, 2014

GIS Web Survey

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Saya ingin bertanya pendapat semua pembaca khususya pelajar dan pensyarah politeknik / IPTA / IPTS. Apakah pandangan dan pemahaman anda tentang aplikasi dan pembangunan Web-GIS dalam dunia IT yang semakin membangun hari ini?

Sedikit info tentang WEB-GIS:
Sistem Maklumat Geografi (GIS) merupakan sebuah sistem pengurusan maklumat berkomputer yang berfungsi dalam pengurusan maklumat, analisis dan perkongsian maklumat dan sering dikaitkan dengan data berbentuk peta dan pelan. WEB-GIS merupakan satu sistem bagi memudahkan perkongsian data secara tradisional dikongsi melalui sistem berasaskan web dan data geospatial dapat dikongsi melalui paparan web. 

Pandangan / komentar anda amatlah dialu-alukan.
Sekian, terima kasih.


BORANG GIS-WEB SURVEY


Institusi Anda? Contoh: IPTA / IPTS
Pengalaman anda dalam bidang IT/GIS?
Apa yang anda tahu tentang Web-GIS (Geographical Information System)?
Apa perisian / sistem yang berasaskan web-GIS yang pernah digunakan ?
Apakah kelebihan Web-GIS (Geographical Information System) dalam pengurusan dan kehidupan kita?
Email Address:

Create a web form here



4 comments:

  1. 1.politeknik
    2.pengalaman=10 thn
    3.web GIS merupakan 1 sistem aplikasi yg digunapkai bg mmbntu mnusia mencari kddukn atau lokasi serta jangkaan jarak sebenar bg sstu tempat.ianya menggunakn tknologi satelit bg mmbntu ketepatan kdudukan.
    4.Google Map
    5.mmudahkan perjalanan sseorg mencari ssbuah lokasi yang kurang arif, mengelakkan risiko tersesat dan dpt mnjimatkn lbih byk msa kerana ketepatan ptunjuk lokasi.

    ReplyDelete
  2. komen dari orang jauh:

    Institusi Anda: Politeknik kan IPTA jugak

    Pengalaman anda dalam bidang IT: 13 tahun.

    Apa yang anda tahu tentang Web-GIS (Geographical Information System):

    web gis ni baguih untuk tengok map ler... tapi sebenarnya ada juga sistem yang digunakan oleh jabatan perhutanan untuk simpan data bilangan pokok yang sedia ada dan yang telah ditebang.... dan dibakorrrrnya takder keje betul..sekain tu...eh selain tu ada sistem nak kira jarak terdekat dan berapa kos tol nya sekali dari satu destinasi ke destinasi yang lain...selain tu boleh rujuk google map tu hah kut... eh satu lagi, nak kesan ikan pon boleh gak... lagi2 ikan tenggiri utk masak kari yang sedap tu tapi mahal...kalau pakai gis tu murah sikit kut ikan tu sebab mudah nak kesan tanpa subsidi n gst :)

    Apa perisian / sistem yang berasaskan web-GIS yang pernah digunakan:
    mak ai sofware pon nak tanya... dulu aku terjebak dengan php, mysql, mapguides n macam2 lagi yang aku dah lupakan sejak masak poli yang suka tukarkan org ni hahahaha...malas nak rujuk projek lama2 dulu....

    Apakah kelebihan Web-GIS (Geographical Information System) dalam pengurusan dan kehidupan kita:
    sila rujuk kelebihan pencarian ikan tenggiri tadi.... tp sebenarnya, boleh gak utk simpan data utk tiram yg diternak...rumpai laut yg diternak...tenggiri yang diternak.. jalan di malaysia ni pon boleh tau jalan terdekat n rege tol yang termurah utk jimat kos perjalanan kita sebab minyak dah ler mahai..paham ke tu...minyak mahai...selain tu nak kenal pasti berapa banyak pokok kelapa sawit yang di taman oleh felcra gitu atau felda yang dah ada saham tu :).... jimat masa, kos dan tenaga kerja dan juga minya kete nak ke tempat kejadian...

    sekian

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq azrin, aku dah baiki dah... IPTA/IPTS dan namakan nama IPT

      Delete

Question 1: Introduction to Variable

Based on code below, create a dynamic program that solve problem below: Source Code: #include <iostream> using na...